انواع مختلف چربی سفید در بیماری مهم است

4مه 2020 - تجمع بیش از حد چربی سفید در بدن باعث چاقی می شود، که به نوبه خود می تواند دیابت و بسیاری از بیماری های متابولیکی دیگر را که در سرتاسر جهان در حال رشد اپیدمیک هستند، به دنبال داشته باشد. اما تمام چربی های سفید به یک اندازه خطرناک نیستند. به عنوان مثال، چربی "داخل شکمی" ، خطرات بیشتری را برای ابتلا به بیماری نسبت به چربی "زیر پوستی" که در زیر پوست قرار دارد و اغلب در باسن و ران تجمع می یابد، به وجود می آورد. محققان مرکز دیابت جاسلین و دانشگاه بوستون اکنون انواع مختلفی از سلولهای چربی سفید را حتی در یک سایت واحد، کشف کرده اند که ممکن است نقش های متفاوتی در بیماری ایفا کنند.

دکتر Ronald Kahn، مدیر ارشد آکادمیک جاسلین و رئیس بخش فیزیولوژی یکپارچه و متابولیسم، می گوید: سوال اصلی در تحقیقات ما در مورد بیماری متابولیک این بود که آیا سلولهای چربی سفید در نقاط مختلف بدن و حتی در یک ناحیه ی واحد از بدن به اندازه کافی متفاوت هستند که ممکن باشد برخی از آنها شما را مستعد بیماری کنند و برخی چنین خطری را بهمراه نداشته باشند. در این صورت، تعیین مکانیسم این اختلافات می تواند منجر به ایجاد روش های درمانی جدید برای دیابت، چاقی و بیماریهای مرتبط با چاقی شود.

محققان در مطالعات اولیه چندین نوع سلول سفید چربی را در موش ها شناسایی کرده بودند، اما این اولین بار است که انواع مختلفی از سلولهای چربی سفید در انسان کشف می شود.

در بافت چربی، سلولهای چربی از سلولهای"preadipocytes" یا سلولهای پیش ساز به سلولهای بالغ تکامل می یابند و در آنها الگوهای بیان ژن تغییر می کند. تکنیکی به نام تعیین توالیRNA تک سلولی[1] که این الگوهای بیان را به صورت سلول به سلول بررسی می کند، نگاهی کاملاً دقیق با جزئیات درباره نحوه تغییر این الگوها در بین سلول ها ارائه می دهد.

همکاری بینجاسلینو دانشگاه بوستون با دو مجموعه داده ها از توالیRNA تک سلولی در موردpreadipocytes ، چربی سفید زیر پوستی انسان که به مراحل بلوغ در محیط کشت پیشرفت کردند، آغاز شد. یک مجموعه داده از انسانهای سالم، توسط دانشمندان انستیتوی Broadدر هاروارد وMIT و دیگری توسط آزمایشگاه دکتر Yu-Hua Tseng، در جاسلین جمع آوری شد.

پرفسورSimon Kasif ، استاد دانشگاه مهندسی زیست پزشکی بوستون، سپس تجزیه و تحلیل یکپارچه ای از هر دو مجموعه داده ها را با یک رویکرد ریاضی جدید برای درک الگوهای بیان ژن در این سلول ها انجام داد.در این تجزیه و تحلیل دو نوع چربی سفید زیر پوستی شناسایی شد که الگوهای کاملاً متمایزی از بیان ژن را نشان می دادند. در میان تمایزات، یک زیرگروه، الگوهایی را نشان می داد که حاکی از دریافت مقادیر بسیار زیادی گلوکز بود.

علاوه بر این، محققان دریافتند که ژنهای "zinc nuclear finger" ، گروهی از ژنهای تنظیم کننده اصلی که عملکرد آنها در سلولهای چربی به خوبی درک نشده است، در سطوح بسیار بالاتری در یک کلاس ازpreadipocytes بیان می شوند. دانشمندان می گویند بیان بالای این ژنها ممکن است به کنترل اینکه آیا سلول ها به سلول های چربی بالغ تبدیل شوند یا خیر، کمک کند.

دکتر Kahnمی گوید: ما فکر می کنیم این تحقیقات در ابتدای کشف حقایق بیشتر قرار دارد. اگر نمونه های بیشتری از چربی انسان را مطالعه کنیم، زیرگروه های بیشتری از سلولهای چربی را پیدا خواهیم کرد. برای مثال، بررسی نمونه هایی از چربی داخل شکمی و چربی افراد مبتلا به بیماریهای مختلف متابولیکی بسیار مفید خواهد بود. گسترش تحقیقات در مورد انواع سلول های سفید چربی می تواند ارتباط بین الگوهای مختلف چاقی را با خطرات و مکانیسم های بیماری متابولیکی، تعیین کند.

دکتر Kahnتأکید میکند: چربی بدن با بسیاری از بیماری ها فراتر از دیابت ارتباط دارد. این تحقیق می تواند برای درک عوامل خطر سایر بیماری های متابولیکی مانند بیماری کبد چرب و آترواسکلروز و حتی بیماری های غیر متابولیکی که با چاقی افزایش می یابند مانند سرطان و آلزایمر، مهم باشد.

پرفسورKasif ، می گوید: این تحقیق پتانسیل همکاری تخصصی بین رشته ای از چهار آزمایشگاه را برای ادغام زیست شناسی، هوش مصنوعی، زیست شناسی سیستم ها را در بدست آوردن داده ها از نمونه های بالینی تا کشف نتایج جدید، برجسته کرد.

او افزود: بیماریهای متابولیک با عوامل محیطی بسیار مرتبط هستند. این کار از یک فرضیه ی در حال آزمایش، که "عوامل محیطی ممکن است مسیر چگونگی رشد سلول ها را تغییر دهند"، حمایت می کند و احتمالا درک ما را در مورد تاثیر احتمالی این فرآیند بر بیولوژی و بیماریهای متابولیک، تغییر خواهد داد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-kinds-white-fat-important-disease.html

 



[1]single-cell RNA sequencing